Grote Kerk – KPI’s en monitoren

Grote Kerk – KPI’s en monitoren
december 12, 2018 New Creations

De KPI’s van New Creations worden in 4 onderdelen uitgewerkt. Allereerst wordt de succesfactor vastgesteld. Dat is de variabele met directe invloed op het realiseren van de communicatiestrategie. Vervolgens kijken we hoe de succesfactor gemeten kan worden. Dit noemen we de indicator. Wanneer duidelijk is wat we gaan meten en hoe we dat gaan meten, is het van belang dat we een target stellen. Dit is een doel dat we willen bereiken in een bepaalde periode. Vervolgens zetten we op een rijtje wat nodig is om dat doel te behalen: de acties. Alle targets die wij hebben gesteld dienen behaald te zijn op 14 januari 2019.

Onderstaande KPI’s zijn gebaseerd op de bedrijfsdoelstelling – 10x per maand verhuur

 

KPI’s Facebook

 

Facebook – interactie
Succesfactor: interactie
Indicator: interactie per bericht
Target: de interactie per bericht is gestegen met 50%
Actie:

  • Contentplanning voor Facebook maken
  • Wekelijks inplannen in Hootsuite

Onderstaande grafiek geeft aan hoe de interactie per bericht is verlopen in de afgelopen periode.

 

 

 

 

 

 

 

 

De gemiddelde interactie per bericht op FB was ongeveer 50. Dit zijn alle reacties en gedeelde berichten. Op dit moment is de interactie ongeveer 100. Dat betekent dat we een stijging behaald hebben van 50%. Dat betekent ook dat we de KPI behaald hebben.

 

Facebook – grootte van de community

Succesfactor: grootte van de community
Indicator: aantal likers + volgers op Facebook
Target: het aantal likers + volgers is gestegen met 10%
Actie:

  • Iedereen uitnodigen die een bericht deelt of liket, en de pagina nog niet liket

Onderstaande grafiek geeft aan hoe de grootte van de community is verlopen in de afgelopen periode.

 

 

 

 

 

 

 

 

Het aantal likers op FB was 1122, het aantal volgers was 1144. Op dit moment zijn er 1179 likers en 1198. Dat betekent voor beide een stijging van 5%. We hebben de helft van KPI behaald.

 

Facebook – zichtbaarheid
Succesfactor: zichtbaarheid
Indicator: bereik per bericht
Target: het bereik per bericht is gestegen met 50%
Actie:

  • Contentplanning voor Facebook maken
  • Wekelijks posts inplannen in Hootsuite

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We begonnen met een bereik van ongeveer 450 per bericht. Op dit moment hebben we een gemiddeld bereik van 650 per bericht. Dat betekent een stijging van 44,5%. Hiermee hebben we bijna de KPI behaald.

KPI’s Instagram

 

Instagram – bekendheid
Succesfactor: bekendheid
Indicator: aantal volgers op Instagram
Target: het aantal volgers op Instagram is gestegen met 10%
Actie:

  • Contentplanning voor Instagram maken
  • Wekelijks berichten plannen via Hootsuite

In onderstaande grafiek is de stijging van volgers op instagram te zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We begonnen met 311 volgers op Instagram. Op dit moment hebben we 347 volgers op Instagram. Dat betekent een stijging  van 12%. Hiermee hebben we deze KPI behaald.

Instagram – zichtbaarheid
Succesfactor: zichtbaarheid
Indicator: bereik per bericht
Target: het bereik per bericht is gestegen met 50%
Actie:

  • Contentplanning voor Instagram maken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Instagram van de kerk is een jaar lang niet gebruikt. Daarom hebben wij niet echt startgegevens. Alle posts hebben ongeveer een bereik van 200 gehad per bericht. Omdat het eerste bericht vaker werd bekeken, hebben we te maken met een lichte dalende lijn. Het mag duidelijk zijn dat we de target niet gehaald hebben.


Voor LinkedIn hadden wij dezelfde KPI’s opgesteld als FB. Helaas hebben wij nooit de LinkedIn inloggegevens ontvangen waardoor we ons niet bezig hebben gehouden met LinkedIn.


KPI’s website

Website – vindbaarheid
Succesfactor: vindbaarheid
Indicator: positie in Google
Target: de evenementenlocatie-pagina is te vinden op pagina 1 in Google wanneer gezocht wordt op relevante zoektermen*
Actie:

  • Bepalen van juiste zoekwoorden
  • YoastSEO installeren op WordPress
  • Juiste zoekwoorden verwerken in de verhuurpagina

*relevante zoektermen. New Creations verstaat hieronder: evenementenlocatie zwolle, vergaderen unieke locatie, evenementen zwolle e.d.

 

Website – leesbaarheid
Succesfactor: leesbaarheid
Indicator: leesbaarheidsanalyse YoastSEO
Target: de evenementenlocatie-pagina toont alleen goede resultaten in de leesbaarheidsanalyse van YoastSEO
Actie:

  • Rode en oranje punten uit de leesbaarheidsanalyse veranderen tot groene punten

Website – interessant
Succesfactor: interessant
Indicator: uitstappercentage in Google Analytics  / tijd op pagina
Target: het uitstappercentage van de evenementenlocatie-pagina daalt met 4%
Actie:

  • Contactformulier op huidige pagina verwijderen
  • Informatie over de ruimtes vermelden
  • Overzicht van prijzen en arrangementen aanwezig op pagina

Bovenstaande KPI’s hadden wij opgesteld voor de website. Helaas hebben we de gemaakte pagina’s pas af kunnen maken in de laatste week van het project, waardoor de KPI’s niet gemeten kunnen worden.

 

Verbeterplan
Voor de volgende keer willen we eerder KPI’s opstellen en dan willen we ook gelijk de juiste KPI’s opstellen. Nu hebben we een aantal KPI’s opgesteld die helaas niet gemeten kunnen worden.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*