Het zoekwoord-onderzoek

Het zoekwoord-onderzoek
december 5, 2018 New Creations

Een van onze werkzaamheden is een verhuurpagina creëren voor de vergaderruimte Het Consistorie. Om ervoor te zorgen dat de pagina op Google hoog in de zoekresultaten komt, hebben we een zoekwoordonderzoek uitgevoerd.

Google Trends

Het zoekwoordonderzoek is uitgevoerd in Googel Trends. Dit is een dienst van Google die via grafieken inzicht geeft in wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google.

Omdat de Grote Kerk een diversiteit aan mogelijkheden biedt, is er getest op diverse zoekwoorden. De resultaten worden hieronder weergegeven.

De beste zoekwoorden

In de Grote Kerk zijn er ruimtes te huur waarin evenementen georganiseerd kunnen worden. Gedacht vanuit de klant is er getest op drie synoniemen:

  • Evenementlocatie
  • Locatieverhuur
  • Evenementenlocatie

Hieruit is op te maken dat ‘evenementenlocatie’ veel hoger scoort als zoekwoord dan de andere twee synoniemen. In de content die geschreven gaat worden voor de verhuurpagina’s wordt het woord ‘evenementenlocatie’ gebruikt.

Voordat mensen een ruimte huren in de Grote Kerk is het van belang dat zij op de website van de Grote Kerk terecht komen. Om deze reden is er onderzoek gedaan naar het zoekwoord dat wordt ingevoerd wanneer de klant gericht zoekt naar deze kerk in Zwolle. Er is getest op de volgende drie synoniemen:

  • Grote Kerk
  • Grote Kerk Zwolle
  • Academiehuis Zwolle

De Grote Kerk gaat online door het leven onder de naam Academiehuis. Uit dit onderzoekje blijkt dat de mensen hier juist niet op zoeken. Omdat het niet mogelijk is om de URL te wijzigen gaan wij de zoekwoorden ‘Grote Kerk’ en ‘Grote Kerk Zwolle’ opnemen in de meta-description en daarnaast deze twee zoekwoorden meenemen in de content die geschreven gaat worden voor de homepagina.

Als vervolg op deze synoniemen is er ook een vergelijk gemaakt tussen de volgende drie zoekwoorden:

  • Kerk Zwolle
  • Grote Kerk
  • De Grote Kerk

Indien de klant gericht opzoek is naar de kerk in Zwolle wordt er veelal gezocht met het zoekwoord ‘Kerk Zwolle’. Dit zoekwoord wordt nauw opgevolgd door ‘Grote Kerk’, en dit zoekwoord was in voorgaande vergelijking ook een van de beste zoekwoorden.

Hieruit kunnen we concluderen dat de zoekwoorden ‘De Grote Kerk’ en ‘Academiehuis Zwolle’ geen geschikte zoekwoorden zijn om te gebruiken.

Gericht op de Consistorie is er een vergelijking gehouden tussen onderstaande drie zoekwoorden:

  • Vergaderlocatie
  • Vergaderruimte
  • Vergaderzaal

Gemiddeld genomen scoort ‘vergaderruimte’ het beste onder de zoekende klant. Overall gezien scoren alle drie de zoekwoorden consistent. Gebaseerd op de gegeven resultaten gaan wij het zoekwoord ‘Vergaderruimte’ meenemen in de content. Om de content niet te eentonig te schrijven is er in dit geval de mogelijkheid om af te wissen tussen de drie zoekwoorden.

Ten slotte is het natuurlijk belangrijk dat de Consistorie wordt geboekt. Hierom is er getest op twee synoniemen:

  • Boeken
  • Reserveren

Hieruit is duidelijk gebleken dat het zoekwoord ‘boeken’ vaak wordt gebruikt als zoekwoord. Om deze reden gaan wij het woord ‘boeken’ opnemen in de content.

Definitieve zoekwoorden

  • Evenementenlocatie
  • Grote Kerk
  • Grote Kerk Zwolle
  • Vergaderruimte
  • Boeken

zoekwoordonderzoek

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*